THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Saturday, December 4, 2010

... aku hanya punya kekuatan doa ...



Dan Tuhanmu berfirman "Berdoalah kepada Ku, nescaya akan aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong tidak mahu menyembah Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina"
(40:60)

Manusia sering kali lalai. Terkadang ada juga yang tahu namun sengaja buat-buat tak tahu. Aku juga begitu. Hamba yang acap kali lalai, sering lalai. Aku takut andai aku terus hanyut dalam kelalaian ini. Kelalaian dunia yang semakin sampai ke penghujungnya. Sampai bila aku harus begini. Hati terdetik untuk mencoret apa yang terbuku di dada sejak akhir-akhir ini.

Tapi bukan soalan lalai yang ingin aku bicarakan pada hari ini. Namun masih punya hubung kait dengan lalai. Hari ini aku lebih senang mengajak kamu memikirkan bersama "sejauh mana keyakinan kamu kepada pencipta mu".
Dunia ini dengan fitrahnya tersendiri. Penuh dengan ranjau dan onak duri. Jika tiada masalah, maka bukan dunia lah namanya. Namun, ramai yang tersasar termasuk aku. Setiap kali punya masalah, kepada siapa kita meminta. Kepada siapa kita perdengarkan masalah kita. Lazimnya, kita akan mencari manusia sebagai bahu untuk menangis. Meminta dia untuk mendengar dan jika mampu menyelesaikan masalah kita. Namun, adakah manusia mampu untuk berbuat apa-apa.

Manusia.....

Mengapa kita sering memohon meminta masalah ini dikongsi bersama yang lain..
Mengapa kita tidak terus merintih kepada Pencipta kita dalam setiap bait-bait doa..
Mengapa tidak masalah itu diluahkan kepada Yang Lebih Tahu dalam setiap lewat sujud kita..
Mengapa tidak kepada Allah kita adukan dan mohon penyelesaian..
Mengapa??
Mengapa??
Mengapa??
Jawapan nya kerana mungkin kita masih belum yakin dengan kekuatan doa..
Aku menulis hari ini kerana aku juga dilanda masalah yang sama..
Ada ketikanya aku terlalu berharap pada makhluk..
Sehinggakan aku lupa pada pengharapan yang patut aku sandarkan kepada penciptaku..
 KEMAMPUAN MANUSIA ITU TERBATAS. SEDANGKAN ALLAH TIDAK ADA ISTILAH TIDAK MAMPU BAGINYA.

Kamu dan aku..
marilah sama-sama kita kembali kepada Tuhan kita..
berdoalah dengan sepenuh hati..
bukankah Allah yang menciptakan kita..
maka rasional nya Allah pasti lebih tahu yang terbaik untuk kita..

Oleh itu, kamu dan diriku...
berdoalah dengan sepenuh hati kepada Allah..
berserah sepenuhnya kepada Allah..
percayalah kepada kekuatan doa..
Allah itu Maha Mendengar..
Maka adukanlah setiap apa yang ingin dipinta dalam doa kita..
Percaya lah pada kekuatan doa, kerana Allah suka hambanya yang meminta-minta..

Ingatlah kamu dan diriku, 
terkadang apa yang kita doakan mungkin Allah tidak akan makbulkan..
JANGAN DAN JANGAN sekali-kali kamu salahkan Allah sehinggakan berkurangnya keyakinan mu kepada penciptamu..
Allah itu lebih mengetahui...
DIA pasti akan mengurniakan apa yang terbaik untuk mu..
dan jika tidak dimakbulkan permintaan mu,
ternyata apa yang kamu pinta itu tidak baik bagimu..

Jangan terus bersedih...
tetapi teruslah berdoa..
kerana DOA ITU KEKUATAN SEORANG MUKMIN...
dan aku sangat percaya pada kekuatan doa...
aku tahu Allah mendengar setiap apa yang aku pinta..
aku tahu Allah pasti akan beri yang terbaik..
tadah la kedua tapak tangan kita..
mohonlah dengan sepenuh hati..
Allah ada di situ untuk kita semua..

Ya Allah..Aku serahkan segalanya pada Mu..Aku sandarkan segala harapan ku pada Mu..Perkenankanlah doa hamba Mu Ya Allah..

pesan seorang sahabatku :

Allah berfirman dalam hadith qudsinya, maksudnya :
Aku berada pada sangkaan hamba-hamba Ku, dan Aku bersamanya apabila dia mengingati Ku. Jika dia ingat kepada Ku, maka Aku mengingatinya dalam diri Ku. Jika dia ingat kepada Ku dalam kelompok, maka Aku mengingatinya dalam kelompok orang yang lebih baik dari mereka. Jika dia mendekat kepada Ku sejengkal maka Aku mendekat kepadanya sehasta. Jika dia mendekat kepada Ku sehasta, maka Aku mendekat kepadanya sedepa. Jika dia datang kepada Ku dengan berjalan, maka Aku datang kepadanya dengan berlari-lari kecil. (Riwayat Al-Bukhari no. 6970)

Marilah sama-sama kita terus berdoa, kerana hanya pada Allah kita layak meminta..PERCAYALAH..AKU TIDAK BERDUSTA..=)


4 DISEMBER 2010
14:57



0 comments: