THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Saturday, December 18, 2010

begitu bakti kami berikan,tiada sama bonda melahirkan

"......kasih bonda tiada sempadan, kemuncak murni kemuliaan insan...."


Apakah kita sedar, kita masih punya ibu. Ibu yang terlalu besar pengorbanannya. Sejak dari kita kecil hinggalah dewasa. Ibu yang mana sakitnya kita, dia juga turut merasakan sama kesakitan itu. Ibu yang jatuhnya kita, dia yang bangunkan. Ibu yang mengesat tiap titik air mata kita. Ibu yang bertarung nyawanya melahirkan kita. Ibu yang berkorban untuk kita segala-galanya. Masa, tenaga, kasih sayang, perhatian, wang ringgit dan sebagainya.


Tapi hakikatnya, ramai di antara kita yang sudah "lupa" kita masih punya ibu. Begitu banyak jasa yang telah ditaburkan sehinggakan aku kira kita tidak mampu membalasnya. Aku sedih, sedih melihat ramai antara kita yang tidak mensyukuri kurniaan Allah yang paling berharga. Aku makin sedih apabila kawan ku menceritakan ada anak yang menengking ibunya depan orang ramai gara-gara ibunya membeli tudung yang salah. Ya aku tahu, bunyi agak melucukan. Namun, kawan ku menitiskan air mata melihat kejadian itu. Begitu juga aku yang mendengarnya. Pernah kah kita fikirkan, apa perasaan ibu tua itu ditengking anak sendiri.


Dari kecil....
Siapa yang rela membawa perut menanggung beratnya kandungan??
Siapa yang rela bertarung nyawa melahirkan seorang manusia??
Siapa yang rela berkongsi maknan dengan makhluk lain melalui air susunya??
Siapa yang rela bersengkang mata menjaga kita??
Siapa yang.....
Siapa yang.....
Tidak mampu lagi untuk aku teruskan kerana dalam perhitungan ku, terlalu banyak jasa yang diberikan...


Aku harap kalian hargailah apa yang ada selagi ia masih bernyawa. Berbaktilah selagi termampu. Berlemah lembutlah dalam tutur kata. Bersopan santunlah dalam tingkah laku. Kerana di situlah letaknya syurga kita.


Buat mak...
Pohon ampun dan maaf segala perbuatan, tutur kata yang mengguris hati mak...
Redhailah setiap apa yang anakmu ini lakukan...
Maaf andai ada perbuatan yang tanpa disedari membelakangi mak...
Halalkan lah air susu yang diberikan...
Pohon doakanlah anakmu yang masih belajar ini...
Yang masih belum tahu erti kehidupan...
Kerana tanpa doamu, siapalah diri ini...
Akhir kata....
Terima kasih kerana membesarkan diri ini...
Dari kecik,
Sampai masuk tadika,
Sampai masuk sekolah rendah,
Sampai masuk sekolah menengah,
Sampai masuk matrik,
Sampai masuk universiti....
Sesungguhnya....
Jasamu tak dapat dibalas....


TERIMA KASIH UNTUK SEGALANYA....


Ya Allah...
Ampunkanlah doa kedua ibu bapaku,
Murahkanlah rezeki mereka,
Panjangkanlah umur mereka,
Berkatilah hidup mereka di dunia dan akhirat,
Kasihanilah mereka Ya Allah seperti mana mereka mengasihani aku ketika aku masih kecil...








18 DISEMBER 2010
21: 59

0 comments: