THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, December 5, 2010

jodoh jgn terlalu dirisaukan..tiba masa ia akan datang menjemput..




Jodoh dan perkahwinan itu adalah termasuk di dalam ketentuan Ilahi. Mengapa kita mahu bersedih dan terlalu risau akan persoalan ini?
 
Aku suka mengingatkan anda di luar sana bahawa perkahwinan itu adalah kunci ke syurga bagi mereka yang mematlamatkan cinta itu kerana Allah. Bagi yang belum mengerti tujuan apa mereka berkahwin, apa pula tanggungjawab mereka sebagai suami isteri yang sepatutnya, maka itu bukanlah tiket untuk mendapat kesempurnaan hikmah kebaikan daripada alam perkahwinan.

Perkahwinan itu nikmat, namun alam perkahwinan ini juga jangan disalah sangka. Terlalu banyak perkara yang wajib difikir dan dilaksanakan setelah memegang tanggungjawab sebagai seorang isteri mahu pun suami, apatah lagi bagi yang sudah bergelar ibu dan bapa.
Untuk adik-adik , abang dan kakak di luar sana, tidak lupa juga untuk diri yang hina ini, jodoh itu juga termasuk dalam ketentuan dariNya. Ya, kita berusaha dan Dia menentukan. Maka, sabarlah dalam meniti hidup.
Bukankah wanita yang elok dan baik itu adalah untuk lelaki yang baik dan begitu juga sebaliknya.  Jadi, bersabarlah menanti jodoh. 

Biar lewat sedikit menemui  teman hidup, asal ianya itu permata yang benar-benar yang dicari, putera yang sememangnya didamba peribadinya, beriman, bertakwa dan bijak membimbing keluarga.

Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kita, terimalah dengan hati yang redha. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kita sayang, tak menjadi masalah. Tapi kalau dapat yang kita tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kita ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kita sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kita sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kita. Alangkah bertuahnya kita kalau kita mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.

Peringatan untuk diriku, aku seringkali tergopoh-gopoh akan soal ini. Tidak apa yang perlu dikejarkan, jika memang namanya tertulis di luh mahfuz untuk kita, maka dia pasti akan menjadi milik kita. Janji Allah itu pasti. Dan yakinlah bahawa TULANG RUSUK TAK KAN TERTUKAR.
Dan perlu untuk kita ingat, cintailah dan bencilah sesuatu itu kerana Allah. Sesiapa sahaja yang mencintai kita itu hakikatnya Allah yang menjadikannya dan Allah jua yang menitipkan rasa cinta itu ke dalam dirinya untuk mencintai kita. Maka wajarlah kita mencintai sesuatu atau jodoh kita kerana Allah.

Metaforanya cukup mudah. Apakah pantas kita mencintai hadiah lebih dari si pemberi hadiah. Untuk makhluk yang telah berkahwin, akan berkahwin, sedang berkahwin, merancang untuk berkahwin atau apa-apa sahaja dan yang pasti tidak lupa untuk diri sendiri, cintailah apa-apa sahaja kerana Allah. 

Aku juga manusia biasa, yang sedang melatih diriku untuk mencintai sesuatu kerana Allah. Aku sedang mendidik diriku untuk belajar redha dan ikhlas dalam setiap apa yang aku lakukan. Bukannya apa, supaya tatkala ditakdirkan aku kehilangan apa yang aku cintai, maka aku sudah bersedia dan tidak kecewa.


Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu.
Jika engkau menghilangkan agamamu, 
Nescaya hilanglah cintaku padamu.



UNTUK ADIK-ADIK REMAJA DI SANA,
YA KAMU DAN JUGA DIRIKU.....

Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masa ia akan datang menjemput. Jika kamu ingin yang soleh, maka tugas mu haruslah mensolehahkan dirimu dahulu. Kata sahabatku, ketinggian peribadi bakal jodohmu sebenarnya ditentukan oleh ketinggian peribadimu. Jelaslah, kita dahulu perlu memperbetulkan diri kita untuk sesuatu yang baik.

Mungkin terkadang kamu mencintai seseorang dan sangat berharap beliau adalah jodohmu. Namun diakhirnya dia bukan milikmu. Janganlah bersedih, sebaliknya bergembiralah. Jangan kamu katakan Allah tidak memakbulkan doamu, tetapi beranggapanlah bahawa Allah menangguhkan seketika doa mu. Ditangguhkan doamu untuk diberikan sesuatu yang lebih baik. Maka, bersabarlah. Anggaplah Allah akan memberimu sebuah hadiah yang sgt baik, cantik dan berkualiti. Dan anggaplah jua bahawa Allah sedang mengatur sebuah kejutan untuk mu. Apabila kita benar-benar bersabar, tika masa Allah memberikan hadiah itu, kita akan merasakan nikmat manisnya sabar dan redha.

BERDOALAH DAN TERUS BERDOA
5 Disember 2010
12:18

p/s : post ni untuk adik-adik junior, seorang kawan sebatch dan anak saudaraku yang menghadapi masalah   "jodoh" dan tidak lupa juga untuk diri sendiri sebagai bekalan hari ini dan masa depan....=)




0 comments: